27.1.2014

Superficiality

Kirjoittamisesta on tullut pakkopullaa mulle. Siksi oon päättänyt, että kirjoitan vaan sillon, kun siltä tuntuu. En tuu tästä lähtien väkertämään jotain sekavaa postausta, jossa on joitain sekalaisia kuvia. Niitä ei ole edes mukava kattoa/lukea. Yksi minun salasista uudenvuodenlupauksista on, että alan panostamaan oikeasti tähän blogiin. Mutta periaatteessa lupaus on vähän nurinkurinen, koska kirjoitanhan minä tätä blogia enemmän itseäni, kuin muita varten. Lukijaksi saa liittyä, jos tykkää. Mutta siitä, että minulla on vähän lukijoita, saan syyttää itseäni, koska en panostanut blogiin. Ja näin ympyrä sulkeutuu.


Olen myös miettinyt paljon sitä, kun monissa blogeissa on esim.asukuvia tai muuten paljon kuvia kirjoittajasta. Oletteko koskaan miettineet, että niitä kuvia ei saa enää koskaan pois netistä? Ajattelin aikaisemmin, että voisin itse myös ottaa asukuvia jne, mutta loppujen lopuksi- en jaksa alkaa laittautumaan jokapäiväisiä asukuvia varten ja kuitenkaan mulla ei ole mitenkään ihmeelliset vaatteet ja kampaus.
Minusta asukuvat, ostospostaukset, joululahjojen esittelyt tms on vähän pinnallisia. Ja juuri se, että kuviin laittaidutaan viimeisen päälle, ei kuitenkaan kerro todellisesta minästä. Se kertoo ihmisestä, joka laittautuu siksi että näyttäisi hyvältä muiden silmissä. Ne ovat kuin kaksi eri ihmistä, kameran edessä esiintyvä, ja kirjoittaja.

Kyllä minä silti itse tykkään katsoa, mitä muut vaikka saivat joululahjoiksi. Mutta itse en halua tehdä tätä. Haluan kirjoittaa arkipäivistäni, elämästäni ylipäätään ja näyttää teille ottamiani kuvia-luonnosta, eläimistä, maisemista...en omasta pärstästäni. En kiellä, etteikö mulla olisi tällaisia postauksia/kuvia, mutta on blogeja, jossa ei ole siis MITÄÄN muuta kuin materialismionnellisuutta ja pärstäkuvia. Siitä voi tulla jo mieleen, että kerjätäänkö kuvilla huomiota, ja onko kirjoittajalla tosiaan niin huono itsetunto.
Jos otan kuvia ihmisistä, otan enemmänkin sellaisia kuvia, joissa on taiteellisuutta. Esimerkiksi, ihminen kävelemässä auringonlaskuun tai jokin muu sellainen. En sitäpaitsi usko, että kovin monia kiinnostaa tuijottaa toisten blogeissa kymmentä samalaista kuvaa peräkkäin, joissa kyseisellä henkilöllä on jokaisessa naamalla duckface-ilme.

Haluaisin vielä sanoa, että asukuvat on ihan hienoja, mutta jos niitä on liikaa, niistä tulee pinnallinen tunne. En siis tarkoita, että niitä ei saisi todellakaan olla missään blogissa. Katselin kerran weheartitissä kuvia, ja huomasin, että kuvat, joissa ihmisen kasvot eivät näkyneet, olivat luovia ja erilaisia. Niillä saisi erilaista ilmettä blogiin kuin muilla. Is it a good idea?

ps.uuden bannerin on tehnyt ihana Heljä, jonka blogiin pääset tästä!
kuvat weheartit

Toivottavasti ymmärsitte jutun pointin ja kommentoisitte omia mielipiteitänne! :-)

Huom. postauksen jutut ovat omia mielipiteitäni.

♥:llä Sisko

8 kommenttia:

  1. Harvinaisen huonosti perusteltu mielipide postaus. Oot myös tosi vähän perehtynyt itse asiaan. asdasdfasdf mun sanat ei edes riitä kuvaamaan sitä miten huonosti olet tämän kirjoittanut. Puhut itseäsi pussiin ensin kertomalla kuinka et pidä asukuvista yms. mutta sitten kuitenkin sanot että ne ovat hienoja ja niitä saa olla blogeissa. Ja miten uusien tavaroiden ja asukuvien laittaminen blogiin liittyy siihen, että ihminen kerjäisi huomiota tai hänellä olisi huonoitse tunto?

    "...en jaksa alkaa laittautumaan jokapäiväisiä asukuvia varten ja kuitenkaan mulla ei ole mitenkään ihmeelliset vaatteet ja kampaus". Ehkä juuri sen takia asukuvat ei ole sun juttu. Ihmiset jotka postaavat asukuvia ovat yleensä jokapäivä sen näköisiä kuin mitä ovat asukuvissa. He laittaituvat omaksi ilokseen, eikä sen takia että saisivat muutaman kuvan blogiinsa. Ei kukaan vartavasten sunnuntai aamuna väännä meikkiä naamalleen muutaman kuvan takia. He ottavat kuvia silloin kun näyttävät siltä ja ovat oikeasti menossa jonnekkin..

    Enkä sitäpaitsi usko, että kovin monia kiinnostaa tuijottaa toisten blogeissa montaa weheartit'ist'ä laittomasti otettua kuviaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ... sanoo anonyymi, joka ei voi kirjoittaa omalla nimellään. Aika säälittävää, suoraan sanottuna. Ja mistäs sinä sen tiedät, onko lupia kysytty, ennen kuin ne on we heart it:istä otettu?

      Poista
  2. Taisit itse kirjoittaa vähän hätiköiden tuon kommentin. :)

    Ihan ensimmäiseksi: voisit itse tulla kirjoittamaan omalla nimelläsi.
    Kaksi: En.ole missään sanonut,että asukuvat ovat rumia. Sanoin,että asukuvat ovat MINUN mielestäni hieman pinnallisia. Se riippuu ihan blogista, jos esim. blogi on täynnä VAIN asukuvia. Enkä ole sanonut,että niitä EI SAISI olla blogissa.

    On olemassa poikkeuksia blogeissa, jotka todella laittautuvat kuvia varten. Tiedän sen,että esim.koulusta tullessaan he ottavat asustaan kuvan. Huomionhakua tarkoitin sillä,jos blogissa on kymmenen pusukalakuvaa peräkkäin joka postauksessa. Siellä se lukee ihan selvästi.

    Kehotan sinua lukemaan postaukseen pariin kertaan uudelleen :) Tämä on yksi ensimmäisistä mielipidepostauksistani,ja mestariksi voi tulla vain harjoittelemalla.

    Itse asiassa monet pitävät weheartitistä otetuista kuvista :)
    Ja huom. nämä ovat minun mielipiteitäni.

    VastaaPoista
  3. Tosi hienosti sanottu! Mustakin tuntuu, että vain pinnallisia blogeja luetaan. Ei sillä, että lukijamäärä merkitsisi paljonkin, mutta on se aika kummallista, jos lukijoita tulee vain, jos ostat joka viikko uusia vaatteita, joihin muilla olisi mahdollisuus, kun säästäisi vuoden ajan rahojaan. Voihan ne ostospostauksetkin olla ihan kivoja, mutta onko oikein, että vain varakkaaseen perheeseen syntyvät saavat blogilleen huomiota? Itse ainakin rakastan kaikkia taiteellisia kuvia tai kuvia ihan tavallisesta elämästä. En mitään mallikuvia.
    Olen puhunut.

    VastaaPoista
  4. Kiitos kannustuksesta! :) Olen täysin samaa mieltä !

    VastaaPoista
  5. Mä oon taas aikalailla erimieltä tästä mielipiteestä. Oon erimieltä siitä, että jokaisessa kuvassa on duckface tai että ostospostauksia tehdään joka viikko. Mä en itse koe laittautuvani asukuviin mitenkään sen enempää : mun tyyli on just tällänen kun se on. Kuului siihen sitten se kirkkaanpunainen huulipuna tai reilun kymmenen sentin korot. Se on tosin totta, että ne ovat pinnallisia. Mulla ei ainakaan itselläni ole lukulistalla sellaisia blogeja, joissa olisi jokaviikko ostospostauksia. Itse olen myös jossain suhteessa ekologisuuden kannalla enkä siksi shoppaile usein, myös reilun 80 kilometrin välimatka auttaa tässä. Muotiblogeja, joita asukuvat sisältää, lukulistaltani löytyy. Mutta mä en ainakaan seuraa yhtään sellaista, missä ''päivän asu'' koostuisi valkoisesta pitkähihasesta korkevyötäröisine farkkuineen kera lampaista teurastettujen ugejen. Ei, muotiblogit ovat katergoria erikseen ja niiden on tarkoitus inspiroida ihmisiä - ja sitä ne ainakin minulle tekee. Mä en ainakaan ota niitä kuvia omaan blogiini sen takia, että mainostaisin sinne sitä mun pärstää, tosin en voi myöskään sanoa että asuni olisivat päätähuimaavan mielekiintoisia. Toisaalta, kyllä multa varmaan karsiutuisi jonkinmoinen lukijakunta blogista pois, jos jättäisin asukuvat vaikkapa puoleksivuodeksi. Eikä mulle jäisi kyllä paljoa postattavaakaan.
    Mä myös tykkään kovastikkin taiteellisesti otetuista kuvista, mutta en, jos ne on toteutettu huonosti, sillä sitä näkee paljon.

    Koska tää oli nopeasti kirjoitettu, tästä löytyy varmasti kirjotusvirheitä ja rakenteellisesti tyhmiä lauseita, mutta oon sitä mieltä että sun mielipitees oli vähän raaka ja ''lyhytnäköinen'' (voiko näin sanoa?). Koska me ihmiset ollaan erilaisia ja Suomi on vapaa maa, meillä jokaisella on oma mielipide. Ei olluit tarkoitus kuulostaa mitenkään vittuilulta tai niskaan hyökkäykseltä, mutta päätin nyt puolustautua meidän ilmeisesti erilaisten ihmisten puolesta jotka tykkää laittaa tukkaansa, meikata vahvemmin tai tehdä erilaisempia asuvalintoja.

    koska sua varmasti kiinnostaa kuinka pinnallinen ihminen olen, voit halutessasi kumota mielipiteeni täällä, mikäli osaat perustella tämän paremmin : http://selmas-disaster.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Meillä ihmisillä on paljon erilaisia näkökulmia ja mielipiteitä. En ole väittänyt, että kaikissa blogeissa on näitä kuvia. Tarkoitin lähinnä, että JOS blogissa on kymmenittäin duckface-kuvia, jatkuvasti pelkkiä ostospostauksia jne niin se alkaa vaikuttamaan lähinnä huomion metsästykseltä. Uskon, että muotiblogit ovat ja niiden kuuluu olla juuri sellaisia, että niissä on paljon asukuvia ja sen sellaista. On totta, että ne inspiroivat ihmisiä, ja olen varmasti itsekkin saanut vaikutteita niistä.
      Kirjoitus voi tuntua hieman liioitetulta, ja voin myöntää, että postaus on hieman hutiloiden ja kiireessä tehty enempiä miettimättä. Olen silti yhä kannallani, sanoinhan, että ne ovat minusta "hieman pinnallisia." En siis tarkoittanut, että "joo ne on pelkkää makeilua ja niitä ei saa olla missään blogissa".
      Monien kommenttien myötä uskon silti, että monet ottavat kuvansa todella päivän asuista, joten tässä voin myöntää, että olen väärässä.
      Valitettavasti en ehkä osannut muotoilla sanojani tarpeeksi hyvin, ja siksi monet käsittivät jutun hieman väärin. :)

      ps. kiva blogi:)

      Poista
  6. Oon kyllä aika samoilla linjoilla aiempien kommentoijien kanssa.. Muotiblogien idea on tosiaankin inspiroida ihmisiä ja jos koet ettei tyylisi ole kummoinen ei asukuvat tietenkään oo sua varten. Paljon näkee toki tämmöisiä farkut - neule - uggit - tyyppejä, jotka sitten postailee niitä asukuvia ja tämmösissä tapauksissa toki se on vähän hölmöä ja henkilön motiiveja voi kyseenalaistaa.

    Musta on kuitenkin hieman epäreilua väittää, että kaikki ketkä ostelee paljon uusia juttuja ois jotenkin kultalusikka suussa syntyneitä. Itse käyn töissä ja ansaitsen joka ikisen sentin, jolla sitten ostan vaatteet. Ei äiti tai iskä mulle mitään maksa vaikka kotona edelleen asunkin.

    Aina on kiva lukea ihmisten mielipiteitä ja kirjoittamallahan sitä kehittyy, mutta nyt tää teksti jäi musta hieman mustavalkoiseksi ajattelun tasolta :)

    VastaaPoista